YEARBOOK 2014
5/40

Special Feature005Year Book 2014←左ページGINZA KABUKIZAを 晴海通り側より見る「複合文化拠点」としての新生歌舞伎座をコンセプトに、「都市再生特別地区」の申請を行い、より歌舞伎文化の発信をテーマとした複合施設=芝居町の計画を実現している。Front view of GINZA KABUKIZA from Harumi-doriThe new Kabukiza was conceived as an integrated cultural complex. Approved as a special urban development district, it realizes plans for a new theatre district under the theme of communicating Kabuki culture.GINZA KABUKIZA(歌舞伎座・歌舞伎座タワー)は、1989年の初代誕生以来、銀座・旧木挽町(こびきちょう)の地に長きにわたって存在し続けてきた歌舞伎座を再生し(第五期歌舞伎座)、併せて歌舞伎をテーマとした新しい文化の発信拠点を構築したプロジェクトである。歌舞伎座は、第一期が誕生してから第四期が閉場するまで93年の歴史を有している。歌舞伎俳優が代々襲名しながら伝統を受け継ぐのと同じように、歌舞伎座という建物もまた歌舞伎専用劇場としての伝統を受け継ぎながら時代に合わせて進化してきたといえる。第五期を考えるとき、先代から引き継ぐわけであるが、それはいわゆる建物を保存することによる継承ではなく、受け継がれてきた「歌舞伎座」という歌舞伎専用劇場の伝統を継承することが命題であった。長期にわたって培われてきた歌舞伎座の劇場としての伝統とは何か。何を受け継ぎ、何を進化させるべきか。それは、芝居小屋創りに携わってきた人々に内在する「目に見えないもの」も徹底的に洗い出すこと。第四期の建物を徹底的に知り尽くすし、観客、俳優、劇場スタッフ、舞台スタッフたちの無意識の中にあるノウハウを丹念に集めていく。そして、その膨大な情報を柔軟に設計に取り入れていく。その連続が歌舞伎座の設計だった。GINZA KABUKIZA (Kabukiza Theatre + Kabukiza Tower) is the fth generation of a theater that has existed in the Kobikicho area of Ginza since 1889 . At the same time, it is the realization of an ambitious project to construct a new center for communicating the culture of kabuki.From the birth of the rst-generation theatre to the nal curtain of the fourth-generation building, the Kabukiza had a history of 93 years. Like the actors who have assumed the names of their predecessors and passed down the traditions of their art, the Kabukiza has evolved with the times. The fth-generation theatre will also inherit what went before. But rather than simply preserving a building, its mission is to inherit the traditions of the “Kabukiza” as a theatre dedicated to this remarkable art form. The traditions of kabuki have matured over many years, but what do they mean? What should be inherited, and what should evolve? The answer lies in the unspoken know-how of those involved in actual productions. The rst step is to discover everything that can be known about the fourth-generation building. Then investigate the implicit expectations of the audience, the actors, the theatre sta, and the stage sta. Finally, synthesize all of this information in architectural decisions. The design of the new Kabukiza proceeded through iterations of this knowledge gathering process.第四期歌舞伎座Fourth-generation Kabukiza

元のページ  ../index.html#5

このブックを見る